10.7.2012

Koulutusjärjestelmä remonttiin

Olen vahvasti sitä mieltä, että Suomen koulutusjärjestelmä vaatii remonttia!

Meillä koulutetaan liikaa ja liian pitkään. Maistereista ja AMK:n suorittaneista alkaa olla ylitarjontaa ja tämä näkyy työpaikkojen inflatoituneissa koulutusvaatimuksissa. Korkeakoulututkintojen arvostus on laskenut. Ammattitutkinnon suorittaneilla on vaikeuksia edetä uralla vaativampiin toimihenkilötehtäviin, vaikka osaaminen riittäisi mainiosti. Samaan aikaan keuhkotaan työurien pidentämisestä eläkeikää nostamalla, kun meillä olisi valtava reservi nuoria valmiina työelämään, mutta joiden on pakko käydä kouluja, jottei urakehitys tyssää alkuunsa. Jotain tässä yhtälössä on pielessä.

Korkeakoulututkinnot suoritetaan mielestäni terveen järjen vastaisesti. Peruskoulun jälkeen lukioon, sieltä yliopistoon, jonka jälkeen olet jonkun alan maisteri ilman kunnon työelämäkokemusta ja työkokemusta. En usko että kesätöissä ja harjoitteluissa ehtii päästä kunnolla työhön kiinni.

Mielestäni ylempi AMK-tutkinto on virkistävä asia: Et voi suorittaa ylempää AMK-tutkintoa ilman muutaman vuoden työkokemusta AMK:n ja ylemmän AMK:n välissä. Harmi että ylemmän AMK-tutkinnon arvostus on jokseenkin huono sen harvinaisuuden ja "AMK"-liitteen takia.

Jos minulta kysytään, niin kaikkia maisteritutkintoja tulisi edeltää pätkä työelämää. Mielestäni paras tapa kehittää osaamista on rytmittää teoriaa ja käytäntöä. Teoria luo kehyksen johon käytännön työn tuoma tieto ja osaaminen kiinnitetään. Ja sama toisinpäin: ilman käytännön kokemusta voi teoria tuntua korkealentoiselta.

Oppisopimuskoulutusta tulisi laajentaa AMK-tasolle. Ammattitutkintojen oppisopimusopiskelu on mielestäni mahtava juttu! Samanlaista työn ja opiskelun symbioosia voisi mielestäni vallan mainiosti soveltaa AMK-opintoihin.

Osaamisen kehittämisen 70-20-10 malli (http://en.wikipedia.org/wiki/70/20/10_Model) kuvaa hienosti osaamisen kehittämisen todellisuutta:
  • 70 % oppimisesta tapahtuu käytännön tekemisen kautta
  • 20 % oppimisesta tapahtuu palautteen antamisen ja saamisen kautta
  • VAIN 10 % oppimisesta tapahtuu lukemalla, luennoilla ja kursseilla
Useat yritykset soveltavat tätä mallia osaamisen kehittämisen järjestelmissään. Henkilöstöä ei kierrätetä kursseilla ja koulutuksissa, vaan työtehtäviä kierrätetään, osallistutaan projekteihin, kokeillaan uusia työtapoja (70). Tätä täydennetään mentoroinnilla, kehityskeskusteluilla ja 360-arvioinneilla (20). Kurssit ja koulutukset (10) näyttelevät sivuosaa ja jos sellaiseen osallistuu, tulee oppeja päästä viipymättä hyödyntämään käytännössä ja uusi osaaminen tulee jakaa muiden kanssa.

Miksi meidän koulutusjärjestelmässä ja työelämässä nurinkurisesti arvostetaan koulutusta enemmän kuin käytännön kautta saatua kokemusta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti