- Kokemus asiakaspalvelutyöstä. Oikeastaan mikä tahansa työ voidaan johtaa loppujen lopuksi asiakaspalveluksi.
- Yritysten kaikki tukitoiminnot ovat puhtaasti asiakaspalvelua.
- Myynti on asiakaspalvelua: autetaan asiakasta löytämään juuri hänelle sopiva tuote tai palvelu.
- Esimiestyö ja johtaminen ovat mielestäni tukitoimintoja ja siksi asiakaspalvelua: autetaan ja kiritetään työntekijöitä kohti entistä parempia tuloksia, pidetään huolta jaksamisesta, motivoidaan, palkitaan, kehitetään, etsitään ratkaisuja, mahdollistetaan tulokset.
- Siksipä kokemus call-centeristä, teknisestä tuesta tai mistä tahansa puhtaasta asiakaspalvelutyöstä on kullan arvoista eikä sitä sovi vähätellä! Tällaisessa työssä kaikenlisäksi törmää väistämättä myös "haastaviin asiakkaisiin", joiden ammattimainen hoitaminen edellyttää erinomaista tilannetajua, kärsivällisyyttä ja itsehillintää.
- IT-osaaminen. Olen itse datanomi ja todella iloinen silloisesta opiskeluvalinnastani. Minulle on ollut joka ikisessä työpaikassa loputtomasti hyötyä siitä, että osaan käyttää keskivertoa paremmin perus toimisto-ohjelmia (erityisesti Exceliä), tunnen relaatiotietokantojen perusteet, osaan hieman ohjelmoida, pystyn oppimaan uuden järjestelmän käytön nopeasti ja muutenkin tuntuu että on sinut tietokoneiden ja tietojärjestelmien kanssa.
- Kokemus tuotantotyöstä. Väitän, että tehtaassa kuin tehtaassa oppii tuotannossa työskennellessään huomaamattaan prosessi- ja laatujohtamista :) Olen ollut kaksi vuotta töissä tehtaassa, jossa totuin siihen, että työvaiheet oli todella tarkasti määritelty, toimenkuvat selkeitä, kaikkea mitattiin, laatua ja prosesseja kehitettiin systemaattisesti mittaroinnin pohjalta, kaikesta oli saatavilla dataa, oli vuokaavioita ja mitä ihmeellisimpiä raportteja. Tällainen jättää jäljen aivoihin ja auttaa takuuvarmasti jatkossa hahmottamaan työssä kuin työssä prosesseja, työvaiheita, rajapintoja ja riippuvuussuhteita. Erittäin hyvä työkokemus!
- Kokemus McDonaldsilta. Tämä limittyy kohdan 3 kanssa. McDonaldsilla työskentely on laatu- ja prosessijohtamisen käytännön korkeakoulu. Satuin näkemään yhden mäkkärissä työskentelevän tutun vuoropäälliköitä varten laaditun koulutusmateriaalin ja olin suorastaan typertynyt siitä miten pitkälle mäkkärissä on kaikki laatuasiat viety ja millä tarkkuudella prosessit ja niiden mittarit on kuvattu. Kaikenlisäksi mäkkärissä voi tosi nuorenakin saada käytännön esimieskokemusta.
Olen työskennellyt HR:n parissa n. 15 vuotta, joissa painopisteenä on ollut työoikeus ja HR-analytiikka. Kirjoitan tätä blogia omaksi ilokseni – aiheet pyörivät HR-asioiden ja työoikeuden ympärillä. Vastaan mielelläni työoikeutta koskeviin kysymyksiin, sillä jokaisen kysymyksen kautta oppii itsekin uutta!
19.7.2012
Ammatti- ja toimialarajat ylittäviä osaamisia
Olen tässä lyhyen työurani aikana tehnyt muutaman havainnon erilaisista työkokemuksista ja osaamisista, joista on mielestäni hyötyä työssä kuin työssä, toimialasta riippumatta!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti